Περιοδικά: Ένας αξιόπιστος πόλος ενημέρωσης με διαφημιστική ισχύ
Παρά την άνθηση της ψηφιακής εποχής, ο έντυπος Τύπος παραμένει ψηλά στις προτιμήσεις του κοινού, γι’ αυτό και η διαφήμιση σε αυτόν έχει σημαντική αξία. Τα περιοδικά είναι ένας ισχυρός πόλος ενημέρωσης, καθώς διατηρούν την δυναμική τους, χάρη στην αξιοπιστία που παρέχουν, αλλά και στο γεγονός ότι αποτελούν πολύτιμη πηγή ενημέρωσης για ειδικά θέματα. Αυτά αποτέλεσαν τα συμπεράσματα της Ημερίδας με τίτλο «Η δυναμική των περιοδικών σήμερα», που διοργάνωσε η Ένωση Δημοσιογράφων Ιδιοκτητών Περιοδικού Τύπου πρόσφατα.
Η αξία του έντυπου Τύπου γενικότερα, αλλά και του κλαδικού-επαγγελματικού Τύπου ειδικότερα, έγκειται στην δημοσιογραφική έρευνα, την τεκμηριωμένη ανάλυση, αλλά και την ενυπόγραφη αρθρογραφία. Ο Πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών κ. Αλέξανδρος Σαρρηγεωργίου σημείωσε χαρακτηριστικά: «Αυτοί που γράφουν στον κλαδικό Τύπο έχουν όνομα, έχουν ιστορία και γι’ αυτό η υπογραφή τους έχει κάποιο βάρος. Κάτι που είναι γραμμένο και έχει υπογραφή από κάτω είναι πολύ διαφορετικό από κάτι που είναι ανυπόγραφο, εμφανίζεται σε ένα site και μετά μπορεί να το αποσύρουν» και συμπλήρωσε: «Μέσα από τα αρχεία και τις σελίδες των κλαδικών περιοδικών καταγράφεται η ιστορία κάθε κλάδου, όπως αυτή των ασφαλιστικών επιχειρήσεων».
Παράλληλα, τα περιοδικά κρατούν τη διαφημιστική τους ισχύ. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Πωλήσεων κ. Αντώνης Ποταμίτης τόνισε πως η διαφήμιση και η επικοινωνία που παίρνουμε μέσα από ένα κινητό τηλέφωνο, δεν μπορεί να αποτυπωθεί στον ανθρώπινο εγκέφαλο, όσο το διάβασμα από το έντυπο. Στον έντυπο Tύπο η διαφήμιση αφομοιώνεται καλύτερα, καθώς εκεί είναι πιο φιλική και καθόλου επιθετική. Εξάλλου, η διαφήμιση είναι πιο επιτυχημένη όταν γίνεται σε ένα έμπιστο περιβάλλον. Γι’ αυτό και ο ίδιος απεκάλυψε πως: «Παροτρύνουμε τους πελάτες μας να είναι στον έντυπο Tύπο. Ο έντυπος Tύπος δεν είναι scroll. Προτείνουμε την προβολή και σε ψηφιακό και φυσικό κόσμο. Είναι σημαντικό να παντρεύονται αυτά τα δύο γιατί αυτό μας δίνει το maximum του αποτελέσματος σε αυτό που θέλουμε να πάρουμε στη διαφήμιση».
Αναμφισβήτητα, το χαρτί και το έντυπο είναι μια προσωπική επαφή. Δημιουργεί αντίκτυπο σε όλες τις αισθήσεις από τη μυρωδιά, την όραση μέχρι και την αφή στο ξεφύλλισμά του. Πέραν όμως από το συναισθηματικό κομμάτι, η φράση «Τα γραπτά μένουν» είναι αυτή που αποτυπώνει και την προστιθέμενη αξία των περιοδικών. Αυτό είναι κάτι που επεσήμαναν και οι περισσότεροι ομιλητές της Ημερίδας. Ο Επικεφαλής του ECI – European Communication Institute & Επιστημονικός Συνεργάτης του Ιδρύματος Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθ. Μπότση κ. Μάριος Νόττας επεσήμανε ότι «Πέραν από τα πολλά πλεονεκτήματα των περιοδικών, είναι σημαντικό το γεγονός ότι έχουν φυσική υπόσταση και ό,τι δεν θα αλλάξουν. Αυτό έχει ιδιαίτερη βαρύτητα, καθώς δίνει τη δυνατότητα στον αναγνώστη να συγχρονιστεί και να αφομοιώσει».
Από την άλλη, ενώ εκ πρώτης φαίνεται ότι αντικειμενικά εμπόδια για την επιβίωση των εντύπων είναι οι λεγόμενοι «υπόνομοι» της ενημέρωσης, όπως τα dark social, τα bots, τα made up news και τα facebook groups, από την άλλη δεν υπάρχει έλεγχος στην αξιοπιστία των πληροφοριών που αυτά αναπαράγουν, με αποτέλεσμα εκεί να μπορεί να συναντήσεις πιο εύκολα ένα fake news. Ο κ. Χαράλαμπος Τσέκερης, Αντιπρόεδρος Εθνικής Επιτροπής Τεχνοηθικής και Βιοηθικής και κύριος Ερευνητής ΕΚΚΕ πολύ εύστοχα επεσήμανε: «Στη γενιά της παραπληροφόρησης και των fake news, τα περιοδικά και γενικά τα ο έντυπος Τύπος αποτελούν ανάχωμα. Στην εποχή μας ο κόσμος δεν εμπιστεύεται τα μέσα, οπότε τα περιοδικά καλούνται να παίξουν το ρόλο ενός γεφυρωτικού κεφαλαίου για την ανάκτηση της εμπιστοσύνης του κοινού».
Η δυναμική των περιοδικών, όμως, καταγράφεται και μέσα από νούμερα. Σύμφωνα με έρευνες της Focus Bari tο 62% του γενικού κοινού διαβάζει κάθε μήνα ή συχνότερα κλαδικά και επαγγελματικά περιοδικά, με 45’ το μέσο χρόνο ανάγνωσης. Το 68% θεωρεί τα επαγγελματικά/κλαδικά περιοδικά αξιόπιστα, το 56% τα θεωρεί σημαντικό εργαλείο δουλειάς, ενώ 3 στους 4 μεγαλύτερους αναγνώστες διαβάζουν πληροφόρηση που δεν βρίσκουν αλλού. Και ενώ η τάση του κοινού σήμερα είναι στραμμένη προς την ηλεκτρονική ενημέρωση, η ιδρύτρια της Focus Bari κα Ξένια Κούρτογλου επεσήμανε ότι: «Κύρια πηγή ενημέρωσης των Ελλήνων σήμερα είναι τα site/ηλεκτρονικές εκδόσεις των εφημερίδων που έχουν και έντυπη μορφή. Αυτό σημαίνει ότι ο κόσμος εμπιστεύεται τον τίτλο και καταναλώνει περιεχόμενο του τίτλου που εμπιστεύεται σε μια καινούργια πλέον του μορφή».
Τέλος, μιλώντας από την πλευρά της διαφημιστικής αγοράς, ο κ. Πέτρος Καραχάλιος Μέλος Δ.Σ. Ένωσης Διαφήμισης & Επικοινωνίας παρουσίασε έρευνες που δίνουν στα περιοδικά τη δεύτερη θέση όσον αφορά τις τάσεις της εποχής. Έτσι με βάση έρευνα της Dentsu “Magazine: A place of their own, in the Greek Media Landscape” τα περιοδικά κατατάσσονται δεύτερα όσον αφορά στο κομμάτι της προσοχής (attention) με ποσοστό 25% και ακολουθούν τα social media με ποσοστό 19%. Παράλληλα, όμως, βρίσκονται στην πρώτη θέση στο κομμάτι της εμπιστοσύνης (trust) με ποσοστό 55%. Στο ερώτημα αν ο Τύπος πέθανε, ο κ. Καραχάλιος απάντησε ότι «Πολλοί θα πουν ότι ο Τύπος πέθανε. Δεν είναι αληθές, εντούτοις όμως βρίσκεται σε μία στασιμότητα, ενώ παράλληλα υπάρχει μία έκρηξη στο κομμάτι της ψηφιακής έκδοσης του Τύπου. Τα περιοδικά δεν επιβιώνουν, δεν πεθαίνουν, αλλά συγκλίνουν».